Utbildning i fundraising/insamling stora gåvor

STOCKHOLM 9-10 NOVEMBER

Utbildningen omfattar hur man arbetar på ett strukturerat sätt för att attrahera stora gåvor och stöd. Vi går tillsammans igenom hela processen från planering och strategi till hur man praktiskt arbetar med olika typer av möjliga givare från första kontakt till det att frågan om en gåva ställs. Under utbildningen utvecklar vi också begreppet “stewardship” och betydelsen av det i arbetet med stora gåvor.

Det är sjätte gången vi genomför detta som öppen utbildning, där vi blandar deltagare från olika organisationer. Bland våra tidigare deltagare finns fundraisers, verksamhetschefer och andra intresserade. Utbildningen kräver inga förkunskaper.

Exempel på organisationer som deltagit i tidigare omgångar: ActionAid, Blekinge museum, Bonniers Konsthall, Chalmers, Danmarks Tekniske Universitet, Ersta diakoni, Handelshögskolan i Stockholm, Hjärnfonden, Lunds universitet, Läkare Utan Gränser, Malmö högskola, Mälardalens högskola, Plan International Finland, Riksteatern, Scenkonstmuseet, Sverige för UNHCR, Stockholms Stadsmission, Tom Tits Experiment, Universitetet i Oslo, Unicef Norge, Universeum, Världsnaturfonden WWF, Åbo Akademi.

Utbildningen hjälper dig med

  • Framgångsfaktorer och strategier för att utveckla möjligheter för större gåvor
  • Från första kontakt till hur man ställer frågan om en gåva – hur går det till?
  • Skillnader mellan olika typer av prospekt bland stiftelser, privatpersoner och företag.
  • Arbetet med givarvård (stewardship).

När och var?
Utbildningen hålls på Grillska huset (Stockholms Stadsmissions hus), Stortorget 3 i Gamla Stan.

  • 9 november kl 9:30-17:00 Seminarium inklusive lunch samt efterföljande middag
  • 10 november kl 9:00-12:00 Seminarium

Gästtalare
Våra gäst talare är Josefin Victorin – Läkare utan gränser, Carl von Essen – generalsekreterare på Mind 2010-2016 och Harriet Wallberg – rektor för Karolinska Institutet 2004-2012. 

Pris och anmälan
Antalet deltagare är begränsat och först till kvarn gäller. Kostnad för utbildning inklusive middag är 6 500:-/person (exkl moms).

OBS! Vi har några enstaka platser kvar. För anmälan klicka här.

Det går också bra att kontakta Åsa Formo på asa.formo@brakeley.se
om du vill anmäla dig eller har några frågor.

Villkor för anmälan
När vi mottagit din anmälan återkommer vi med en bekräftelse till dig. Skulle utbildningen vara fulltecknad meddelar vi dig. Anmälan är bindande. Har du inte möjlighet att utnyttja din plats, får den överlåtas till någon annan person. Glöm inte att meddela detta till Brakeley Nordic.

Våra utbildningsledare

Inger Stern (Senior Consultant, Brakeley Nordic) har 13 års erfarenhet av fundraising både som konsult och som insamlingschef. Som Linköping universitets fundraisingchef mellan 2003-2015 ledde hon bland annat kampanjen Expanding Excellence som hade inbringat mer än 270 MSEK när den avslutades 2010. Inger har föreläst om fundraising på bland annat Case Europe och Case Nordic.

Johan Wennström (VD, Brakeley Nordic) Sedan 1998 har Johan arbetat med universitet och högskolor för att hjälpa dem att utveckla sina externa relationer, där fundraising är en viktig del. Sedan 2010 är han VD för Brakeley Nordic och hjälper nu icke-vinstdrivande organisationer i olika sektorer (primärt universitetssektorn, kultursektorn och ideella organisationer) med fundraising där fokus ligger på stora gåvor. Johan är ansvarig för Brakeleys öppna utbildningar och genomför ofta skräddarsydda workshops för ledningsgrupper för att öka kunskapen om fundraising och externa relationer.

Åsa Formo (Consultant, Brakeley Nordic) har erfarenhet av insamlingsarbete på Blomsterfonden- en ideell organisation i vårdsektorn, som fundraisingkonsult för universitet och ideella organisationer och har tidigare arbetat inom utbildningssektorn som medgrundare av en grundskola.